Verschillen tussen
winter -en zomerbanden?

Winterbanden wijken ondermeer van zomerbanden af als het gaat om de samenstelling van het rubber.
Normaal gesproken wordt rubber hard en stug bij lager wordende temperaturen.
Winterbanden hebben een andere samenstelling van het rubber waardoor deze ook onder lagere temperaturen zacht en flexibel blijven en dus meer grip geven.
Het profiel van een winterband is bovendien speciaal op winterse omstandigheden afgestemd, het heeft een zogenaamd ‘lossend’ effect waardoor het profiel weer vrij komt van de sneeuw.
Tevens zorgt de winterband voor een snellere afvoer van water waardoor er ook geen problemen zijn met aquaplaning.
Het comfort van de moderne hedendaagse winterband doet zeker niet onder voor de zomerband ze zijn net zo geruisloos.


Vanaf wanneer moet ik met winterbanden rijden?

Vanaf 7 graden boven nul hebben winterbanden al betere eigenschappen als zomerbanden.


Zomerbanden in de Winter en vice versa?

Dat zomerbanden bij winterse omstandigheden niet zo'n goed idee is, is wel bekend.
Hoe zit het, als je met winterbanden de zomer doorgaat?
Met winterbanden de zomer door kan wel maar ideaal is het niet.
De band zal aanmerkelijk sneller slijten dan in de winter door de hogere temperaturen.
Verder zal afhankelijk van de temperatuur de remweg toenemen met ongeveer 15 tot 30 %

 

M+S BANDEN?

M+S banden zijn bedoeld voor modder en sneeuw.
Alleen als er ook een symbool van bergtoppen met een sneeuwvlok op de band staat, wordt hij als winterband beschouwd.
Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden.
Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden.
Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.
Het sneeuwvlokje symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een winterband.
Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven.
Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. (zie tekeningen)
Met sneeuw hebben banden met het ‘sneeuwvloksymbool op de berg’ effectief 7% meer grip op de weg dan standaard winterbanden.


Welke winterbanden kies ik?

Neem winterbanden in de voorgeschreven standaard bandenmaat.
Bij glad wegdek geldt een breed contactvlak met wegdek als een nadeel.
Heb je dus bij je zomerbanden brede banden met velgen dan kun je in de winter beter de kleinst mogelijke voorgeschreven bandenmaat met daarbij behorende velgen nemen.
Voor winterbanden mag een lagere snelheidscode banden worden genomen dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven?
Dan bent u daar verplicht een sticker in het zichtveld van de bestuurder te plakken met daarop de lagere maximumsnelheid van de banden.


Hoeveel profiel moet er op mijn winterbanden zitten om veilig op wintersport te gaan?

Wij adviseren iedereen om hiervoor een minimale profieldiepte van 4 mm aan te houden en in veel landen is dit ook het minimum voor winterbanden.
Winterbanden hebben een speciaal ontwikkeld profiel dat zich als het ware vastbijt in de sneeuw.
Deze specifieke eigenschap gaat verloren wanneer de profieldiepte minder dan 4 mm wordt.
Dit betekent dat u met minder dan 4mm profiel niet meer voldoet aan een doelmatige voertuiguitrusting bij winterse omstandigheden.
U kunt wel overwegen om dan in de zomer door te rijden met de winterbanden( alleen dan wel met in acht neming dat afhankelijk van de temperatuur de remweg met 15 tot 30% zal toenemen)


Als ik winterbanden heb, moet ik dan ook nog sneeuwkettingen meenemen?

Ja, in de meeste wintersportlanden zijn sneeuwkettingen verplicht.
Wij adviseren u dan ook om dit te doen want een boete is vaak duurder dan de aanschaf van sneeuwkettingen.