Procedure wanneer u een band lek rijd:

Neem altijd uw veiligheid en die van uw passagiers in acht, ga naar de kant van de weg en stop op een veilige plaats.
Trek de handrem aan
Zet de auto in de laagste versnelling en zet de motor uit
Zet de knipperlichten aan
Draag een geel veiligheidsvest
Plaats een gevarendriehoek langs de weg 100 meter achter de auto
Trek stevige handschoenen aan.
Als de bodem te zacht is, zou uw krik daarin kunnen wegzakken, kijk om u heen of u een plank of steen ziet om uw krik op te zetten
Plaats de krik (zie eventueel ook service handleiding van de auto)
Voordat u de krik helemaal omhoog draait is het raadzaam om de wielbouten iets los te draaien als het wiel nog iets contact heeft met het weggedeelte gaat dit veel gemakkelijker
Smeer indien mogelijk de schroefdraad van de tapeinden lichtjes om ze gemakkelijker te kunnen verwijderen (vaseline of zelfs handcrŤme kunnen in geval van nood ook dienen).
De teruggeplaatste band is misschien onvoldoende opgepompt, rijd dus niet te snel
Ga naar het dichtstbijzijnde tankstation en pomp de band goed op
Slecht aangedraaide wielmoeren kunnen de remschijven of het wielbevestiging systeem beschadigen
Gebruik een momentsleutel om de moeren met het juiste aanhaalmoment aan te draaien.
Heeft u geen momentsleutel of heeft u de wielmoeren met de hand vastgezet, laat ze dan zo spoedig mogelijk door een bandenspecialist nakijken om zeker te zijn van het juiste aanhaalmoment.
Correct vastgezette wielmoeren zijn ook gemakkelijker te verwijderen
 

De regels per wintersportland

 

In veel wintersportlanden (Frankrijk, ItaliŽ, Oostenrijk en Zwitserland) geldt wetgeving die in meer of mindere mate verplicht het motorvoertuig aan te passen aan de weeromstandigheden.

Vrij vertaald betekent het dat bij een ongeluk de banden van de auto(Ďs) worden gecontroleerd. Ben je daarbij betrokken en rijd je met zomerbanden onder winterse omstandigheden (sneeuw, ijs of gladheid), dan kun je aansprakelijk worden gesteld.


Voor winterbanden en sneeuwkettingen gelden in elk land weer net iets andere regels. Een overzicht van de regels in de populairste wintersportlanden:

Duitsland
Winterbanden: vanaf eind 2010 is het verplicht om onder winterse omstandigheden winterbanden onder je auto te hebben. Houd je bij winterbanden aan de voorgeschreven maximumsnelheid van de band. Als deze maximumsnelheid lager is dan die van de auto dan moet je dit met een voor de bestuurder zichtbare sticker aangeven. De boete voor automobilisten die met zomerbanden rijden als er sneeuw ligt, is verhoogd van 20 naar 40 euro. Als door de ongeschikte banden ook nog eens een gevaarlijke situatie ontstaat, wordt de boete 80 in plaats van 40 euro.

Sneeuwkettingen: in sommige omstandigheden zijn sneeuwkettingen verplicht (aangegeven met het verkeersbord). Deze verplichting geldt ook voor vierwiel aangedreven autoís! Maximum snelheid met sneeuwkettingen is 50 km/u.

Frankrijk
Winterbanden: banden moeten zijn aangepast aan de wegomstandigheden. In Frankrijk is het pas verplicht om met winterbanden of sneeuwkettingen te rijden als er borden staan die dit aangeven. Bij veel sneeuw en in bergachtige gebieden zul je deze borden veel zien.

Sneeuwkettingen: mogen alleen op besneeuwde wegen gebruikt worden. Op veel passen is het gebruik van kettingen verplicht (aangegeven met een verkeersbord), ook voor aanhangwagens. Er geldt geen officiŽle maximumsnelheid, maar let op dat je je aan de aanbevolen snelheid houdt zoals aangegeven in de gebruiksaanwijzing van de kettingen.

ItaliŽ
Winterbanden: op bergwegen kan winteruitrusting (winterbanden en/of kettingen) verplicht zijn. Dit wordt dan met het verkeersbord aangegeven. De Italiaanse provincie Milaan heeft een verordening uitgevaard die winterbanden verplicht stelt voor alle voertuigen in de periode van 15 november tot 31 maart. Overtreders krijgen boetes tussen de 78 en 311 euro. De verwachting is dat vooral in het noorden van ItaliŽ, een belangrijk deel van de andere provincies het voorbeeld van Milaan zullen opvolgen. Het noorden van Italie trekt namelijk jaarlijks veel wintersporters.

Sneeuwkettingen: in de Aostavallei moet je van 15 oktober tot 30 april verplicht sneeuwkettingen in de auto hebben. Op andere wegen waar sneeuwkettingen verplicht zijn, wordt dit met het verkeersbord aangegeven.

Noorwegen
Winterbanden: Hier is het verplicht winterbanden onder je auto te hebben als het weer dat vereist. Krijg je een aanrijding terwijl je niet op winterbanden rijdt, dan word je snel aangemerkt als aansprakelijk.

Sneeuwkettingen: In Noorwegen zijn sneeuwkettingen en spijkerbanden toegestaan.

Oostenrijk
Winterbanden: tussen 1 november en 15 april is het verplicht om bij winterse omstandigheden met winterbanden of sneeuwkettingen te rijden (gecombineerd is ook goed). Buiten deze perioden kan het gebruik van winterbanden op bergwegen verplicht gesteld worden. Winterbanden moeten minimaal 4 mm profiel hebben.

Sneeuwkettingen:  mogen alleen gebruikt worden onder noodzakelijke omstandigheden en mogen het wegdek niet beschadigen. De hele weg moet met sneeuw of ijzel bedekt zijn. Op sommige plaatsen zijn sneeuwkettingen verplicht (aangegeven met een verkeersbord). De aangeraden snelheid is 40 km per uur. In de Arlbergtunnel is gebruik van sneeuwkettingen verboden.

Polen
Winterbanden: In Polen zijn er geen strikte voorschriften voor het gebruiken van winterbanden. Het gebruik van winterbanden is wel een aanrader, maar niet verplicht. In de Poolse wet staat echter dat je auto zo uitgerust moet zijn, dat passagiers en andere weggebruikers geen gevaar lopen. Bij winters weer is het dus de vraag of je wel legaal de weg op kan met zomerbanden.

Sneeuwkettingen: Bij enkele wegen staat aangegeven dat sneeuwkettingen verplicht zijn.

SloveniŽ
Winterbanden: Vanaf 15 november tot half maart moet je in SloveniŽ bij winters weer met winterbanden of sneeuwkettingen rijden. Deze banden moeten een profiel hebben van minimaal drie millimeter. De regel geldt als er geen sneeuw ligt niet voor toeristen, zij mogen dan de regels van hun eigen land aanhouden. Maar in het noorden van SloveniŽ kan het flink sneeuwen en je rijdt waarschijnlijk via Oostenrijk dus winterbanden zijn wel zo handig.

Sneeuwkettingen: Niet verplicht.

Spanje
Winterbanden: Ook in de Spaanse PyreneeŽn kun je prima skiŽn. Ga je op wintersport naar Spanje, dan wordt er bij winterse omstandigheden aangeraden winterbanden te gebruiken. Het is dus niet verplicht. Vooral in het Noorden van Spanje kunnen de banden wel erg goed van pas komen.

Sneeuwkettingen: Niet verplicht.

TsjechiŽ
Winterbanden: waar niet gestrooid wordt, kan het gebruik van winterbanden verplicht worden gesteld. Winterbanden moeten minimaal 4 mm profiel hebben. Spijkerbanden zijn verboden.

Sneeuwkettingen: in de wintermaanden is het verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben.

Zweden
Winterbanden: Van december tot en met maart ben je in Zweden verplicht om bij winterse omstandigheden op winterbanden te rijden. Deze banden moeten een profiel hebben van minimaal drie millimeter.

Sneeuwkettingen: Je kunt sneeuwkettingen meenemen of spijkerbanden huren in Zweden zelf.

Zwitserland
Winterbanden: geen wettelijke regeling, wel aanbevolen.

Sneeuwkettingen: verplicht als de wegsituatie dat noodzakelijk maakt. Soms is het verplicht (aangegeven met het verkeersbord). De maximumsnelheid met sneeuwkettingen is 50 km/uur. In de Selisberg-, de St. Gotthard- en de San Bernardinotunnel is het gebruik van sneeuwkettingen verboden.